15 Hooikoorts Tips

De lente wordt met gemengde gevoelens begroet door mensen met hooikoorts. Het ontwaken van de natuur wordt aangekondigd door niesbuien, kriebel in de keel, jeukende en rode ogen en, in ernstige gevallen, allergische astma.

Het goede nieuws is echter dat er veel huis, tuin en keukenmiddeltjes zijn die wat opluchting kunnen bieden.

  • Zwarte komijn, zwarte komijn wordt al eeuwenlang gebruikt om de gezondheid te bevorderen en ter bestrijding van ziekte. Zwarte komijn kan onder andere kan helpen om je immuunsysteem te ondersteunen. Maak gedurende een periode van 3 maanden een kruidenthee door zaden 10 minuten te laten weken in 250 ml kokend water en drink hiervann vier kopjes per dag.
  • Let op wat je eet. Voeding kan een belangrijke rol spelen, vooral in de aanloop naar het hooikoorts seizoen. Vitamine C (vers fruit, sla en groenten) en magnesium (noten, melk en graanproducten) versterken het immuunsysteem. Het kan ook helpen om vlees uit je dieet te elimineren.
  • Een neusspoeling met tafelzout kan helpen om een verstopte neus vrij te maken en om irriterende stoffen als pollen te verwijderen. Los 1 theelepel keukenzout op in 250 ml warm water. Doe het zout in een container met een lange, dunne tuit of een ondiepe kom. Leun over de wastafel en snuif de vloeistof met ieder neusgat een paar keer op zodat de spoeling door je neus naar je keel loopt. Neusspoelingen worden het best gebruikt voor het slapen gaan.
  • Cider azijn is een beproefde en geteste behandeling voor hooikoorts. Doe 1 theelepel appelazijn in 250 ml water en drink het mengsel langzaam, bij voorkeur in de ochtend.
  • Gebruik een vochtige doek om jeukende ogen te verzachten. Gebruik koud of warm water, afhankelijk van wat beter voelt, maar zorg ervoor dat het water vers gekookt en gekoeld is zodat er geen bacteriëen in het water zitten.

Practische tips

Gebruik de volgende tips om de blootstelling aan allergie opwekkende pollen tot een minimum te beperken:

  • Houd de ramen gesloten tijdens de dag, dat uitnodigende briesje is slecht nieuws voor iemand die lijdt aan hooikoorts aangezien de wind buiten een lading stuifmeel en pollen met zich mee kan dragen.
  • Hang de was niet buiten te drogen. Pollen klampen zich vast aan vochtige oppervlakken.
  • Trek andere kleren aan na outdoor activiteit.
  • Het midden van de dag is de piektijd qua pollen in delucht, probeer dan binnen te blijven.
  • Stofzuig tapijten vaak. Kiezen voor een stofzuiger met een allergie filter en dweil vloeren regelmatig.
  • Vermijd bloeiende planten en snijbloemen in het huis, helaas, deze verspreiden ook stuifmeel. Afhankelijk van welke stuifmeel de hooikoorts klachten veroorzaken uiteraard.
  • Was je haar voordat je naar bed gaat om te voorkomen dat er pollen op uw kussens en beddengoed terechtkomen.
  • Rook niet. Nicotine verhoogt het risico op allergieën en verhoogt fysiek ongemak in het algemeen en in het bijzonder met betrekking tot de luchtwegen.
  • Schuil een uur voor, tijdens en tot 3 uur na een onweersbui binnen. Onweersstormen worden voorafgegaan door een hoge luchtvochtigheid die ervoor zorgt dat stuifmeelkorrels opzwellen, barsten en dat het irriterende zetmeel vrijkomt.
  • Draag een beschermende zonnebril met weinig open ruimte bij de ogen om de ogen te beschermen tegen pollen.

Ik hoop dat een aantal van deze tips zullen helpen bij je zoektocht naar verlichting van de vervelende klachten die kunnen opspelen in deze tijd. Ik gebruik er zelf in elk geval een aantal met succes.

Vragen, tips en opmerkingen kun je in het commentaarveld hieronder kwijt!

4 thoughts on “15 Hooikoorts Tips

  1. Maria

    Beste Rick, allereerst hartelijk dank voor je heldere site met praktische tips. Ik onderschat ieder jaar weer de impact. Ik zit er nu middenin en helemaal doorheen, omdat ik veel te veel buiten ben geweest en de ‘frisse’ lucht heb opgezocht omdat ik me zo beroerd voelde.
    Een vraagje, wat is ciderazijn? Is dat appelazijn? en werkt het ook met naturel azijn? Vanwege histamine intolerantie mag ik slechts naturel azijn.
    Nogmaals hartelijk dank. Fijn om te lezen dat er dingen zijn die je zelf kunt doen om verlichting/ verbetering te krijgen.
    Tot hoe lang na een regenbui is de lucht nog pollenarm?
    Met vriendelijke groet,
    Maria

    Reply
    1. Bianca

      Ik heb zelf ook een histamine intolerantie en juist dan is appelazijn geweldig. Het is namelijk een natuurlijke anti histamine. Probeer het maar eens. Je kan er namelijk ook het citroensap in gerechten mee vervangen (het smaakt ietsje anders maar ook heel lekker). Dit geeft juist weer heel veel mogelijkheden in het helaas wel heel beperkte dieet. Succes

      Reply
  2. abel uit Groningen

    Hallo ex lotgenoten
    Ik heb zelf 40 jaar hooikoorts gehad en heb mij er zelf van af geholpen op een natuurlijke manier. Hoop dat ik er veel mensen mee kan helpen.
    Methode.
    Gebruik een eetlepel ongefilterde imker honing per dag (Liefst van lokale imker) De honing moet pollen bevatten uit de periode dat u allergisch bent. Mochten dit meerdere soorten zijn wissel dit dan af. Heb zelf een jaar lang klaver en koolzaad honing gebruikt en was er voor minstens 95 procent van af. Gebruik het nu nog af en toe en kan weer door de natuur fietsen. Hoop dat het bij u ook helpt. Dus belangrijk is geen supermarkt honing hier zijn de pollen al uitgefilterd.
    Informeer voor kinderen of honing gebruikt mag worden.

    Vriendelijke groet Abel

    Reply
  3. Mvs

    Ik hoorde dat het opsnuiven van de etherische olie die vrijkomt bij het kneuzen van brandnetels goed helpt

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *